06.07.2020

Właściwe zarządzanie wydatkami w firmie. Od czego zacząć?

Właściwe zarządzanie wydatkami w firmie to jeden z elementów decydujących o sukcesie w biznesie, a pilnowanie wydatków może pomóc w pozyskaniu dodatkowych środków na rozwój firmy.
 


Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazują co można uznawać za koszty w działalności gospodarczej.
 
Przyjmuje się, że należą do nich koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, co do których przedsiębiorca jest w stanie wykazać bezpośredni związek z prowadzeniem działalności, a ich poniesienie wpływa na wielkość osiąganych zysków.
 
 
Najbardziej typowe koszty, ponoszone przez firmę w celu osiągnięcia przychodu to m. in.
  • Środki trwałe, czyli sprzęt komputerowy, tablety, telefony, maszyny, budynki, samochody i inne przedmioty, które będą wykorzystywane w prowadzeniu firmy,
  • Wartości niematerialne i prawne - m.in. licencje (np. oprogramowanie komputerowe), prawa autorskie, logotypy,
  • Czynsz i koszty związane z lokalem - czynsz za najem lokalu (biuro czy magazyn) lub częściowo czynsz za swoje mieszkanie, jeśli prowadzimy w nim firmę, wyposażenie lokalu, artykuły biurowe, abonament za telefon i Internet,  
  • Koszty urzędowe związane z zakładaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej np. koszty rejestracji firmy, opłaty skarbowe, pieczątki firmowa, zapłacone składki ZUS, opłaty pocztowe, usługi prawne i księgowe,
  • Zakupione towary do sprzedaży oraz materiały i półprodukty do wyrobu towarów,
  • Wyjazdy służbowe - jeśli mają związek z przychodami biznesu, czyli np. koszty delegacji takie jak hotele, diety, wydatki związane z przejazdami (samochody, bilety PKP i lotnicze, przejazdy taxi, itd.),
  • Koszty prowadzenia rachunku bankowego - wydatki związane z prowadzeniem rachunku i wykonywaniem przelewów, wpłat gotówki itp.
Tej pozycji nie będziesz miał, jeśli będziesz korzystał z konta firmowego w Nest Banku, w którym darmowe jest prowadzenie rachunku firmowego, wszystkie przelewy internetowe (Elixir), wypłaty gotówki w dowolnym bankomacie w kraju i za granicą, jak i wpłaty gotówki we wpłatomatach sieci Euronet,
  • Szkolenia, kursy związane z rodzajem prowadzonej działalności,
  • Działania marketingowe i reklamowe mające służyć powiększeniu przychodów firmy np. plakaty, billboardy, ulotki, ogłoszenia, reklamy w social mediach, banery na stronach internetowych, pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach internetowych
 
Mniej typowe koszty działalności gospodarczej, które można odliczyć, są zazwyczaj związane z konkretnym rodzajem działalności, czyli rodzajem sprzedawanych usług lub towarów, np.:
  • rowery – np. jeśli prowadzisz firmę kurierską, a rower jest środkiem transportu,
  • ubrania – np. jeśli prowadzisz firmę eventową i zatrudniasz hostessy,
  • okulary dla pracowników.
 
Pamiętaj o tym, że koszt powinien być prawidłowo udokumentowany.
Bez tego nie masz prawa jego rozliczenia - nawet jeśli wydatek był znaczący i bezpośrednio związany z uzyskanym przychodem. A często zdarza się, że po otrzymaniu faktury odkłada się je w różne miejsca np. w schowku w samochodzie, na półce w biurze czy w innym miejscu, o którym łatwo zapomnieć. W ten sposób traci się czas na znalezienie dokumentu. Wystarczy skorzystać z wygodnego narzędzia do porządkowania faktur. Portal Obsługa faktur pozwala zaledwie poprzez kilka kliknięć zbierać faktury w jednym, uporządkowanym miejscu, aby już nigdy więcej nie martwić się gdzie zostały odłożone. Można zrobić zdjęcie fakturom telefonem i od razu udostępnić swojej księgowej/-emu. Można również otrzymaną fakturę mailową np. za wynajem biura przekierować do portalu Obsługa faktur (na swój dedykowany adres e-mail), dzięki czemu od razu znajdzie się w systemie. Pozwala to przedsiębiorcy skupić się na prowadzeniu biznesu a nie tracić czas na porządkowanie i szukanie faktur. A co więcej każdy wczytany dokument do systemu może być udostępniona księgowej online - sprawdź, jak można w łatwy sposób wprowadzać faktury kosztowe i udostępniać księgowej/-emu.

 
Nest Bank S.A. informuje, iż niniejszy dokument nie stanowi porady prawno-podatkowej, ma charakter wyłącznie informacyjny. Finalna kwalifikacja wydatku do kosztów uzyskania przychodów jest dokonywana na podstawie indywidualnej decyzji każdego podatnika.
 
 

Kontakt dla mediów
Ciastko

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych i reklamowych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb klientów.
Zmiany ustawień dotyczących plików cookie można dokonać w dowolnej chwili modyfikując ustawienia przeglądarki. Polityka prywatności