W sieci coraz częściej można natknąć się na strony, które wykorzystują wizerunek firm i znane wszystkim logotypy do wyłudzania danych oraz pieniędzy.
Odnośnik do takiej strony może znaleźć się w wiadomości email, możemy zostać na nią przekierowani przez reklamę w czasie przeglądania stron www lub znaleźć na portalach społecznościowych.
Oszuści prześcigają się w wymyślaniu „konkursów”, które mają zachęcić nas do podania swoich danych osobowych, adresów oraz wyłudzenia pieniędzy np. w formie płatnych wiadomości sms.
Po wejściu na stronę „konkursu” proszeni jesteśmy o odpowiedź na kilka prostych pytań. Następnie pojawia się prośba o podanie danych osobowych, adresowych oraz numeru telefonu komórkowego, na który przesłany zostanie kod aktywacyjny.
Osoby, które wprowadzą kod czeka niemiła niespodzianka – aktywacja usługi, w ramach której na telefon komórkowy zaczną przychodzić płatne wiadomości SMS.
Jak się chronić?
Wyłącz u swojego operatora sieci komórkowej możliwość otrzymywania reklamowych wiadomości sms (tzw. „SMS Specjalny” lub „SMS Premium” o podwyższonej opłacie). Instrukcje, jak to zrobić znajdziesz bezpośrednio u Operatora.
Jeżeli otrzymałeś wiadomość z informacją o aktywacji niechcianej usługi „SMS Specjalny”, jak najszybciej dokonaj jej wyłączenia.
Co zrobić jeśli ktoś poznał moje hasło do Bankowości Internetowej?
Należy je jak najszybciej zmienić. Po poprawnym zalogowaniu się do systemu Bankowości Internetowej należy kliknąć przycisk „Ustawienia” znajdujący się w górnym menu, a na kolejnej stronie ikonę „Zmiana hasła”. W wyświetlonym panelu należy najpierw uzupełnić swoje obecne hasło, a w kolejnych dwóch wierszach wpisać nowe hasło (pamiętając o zasadach tworzenia haseł, które ukryte są pod symbolem pytajnika, po prawej stronie). Po kliknięciu przycisku „Zatwierdź” Twoje hasło do Bankowości Internetowej zostanie automatycznie zaktualizowane.
Jeśli nie możesz zalogować się na swoje konto używając aktualnego hasła, zadzwoń do naszego Centrum Obsługi Klienta i zablokuj dostęp lub ustaw nowe hasło.
Jak wygląda autoryzacja przelewów?
Autoryzacja przelewów dokonywana jest poprzez wpisanie hasła PIN w Bankowości Mobilnej oraz poprzez jednorazowy kod SMS w Bankowości Internetowej.
Czy mogę podać swój numer NIK innej osobie?
Nie, NIK jest numerem przeznaczonym jedynie dla Ciebie. Należy przechowywać go w bezpiecznym miejscu i nie udostępniać osobom trzecim.
Jakie hasło jest bezpieczne?
Bezpieczne hasło składa się co najmniej 8 znaków, w tym z przynajmniej jednej wielkiej i małej litery, znaku specjalnego oraz cyfry. Takie wymogi bezpieczeństwa sprawiają, że każde hasło, które możesz utworzyć będzie w bardzo wysokim stopniu bezpieczne.
Jak zmienić hasło dostępu do Bankowości Internetowej?
Hasło dostępu można zmienić w Bankowości Internetowej. Po poprawnym zalogowaniu się do systemu należy kliknąć przycisk „Ustawienia” znajdujący się w górnym menu, a na kolejnej stronie ikonę „Zmiana hasła”. W wyświetlonym panelu należy najpierw uzupełnić swoje obecne hasło, a w kolejnych dwóch wierszach wpisać nowe hasło (pamiętając o zasadach tworzenia haseł, które ukryte są pod symbolem pytajnika, po prawej stronie). Po kliknięciu przycisku „Zatwierdź” Twoje hasło do Bankowości Internetowej zostanie automatycznie zaktualizowane.
Czy wpisane nieprawidłowo hasło skutkuje zablokowaniem konta?
Konto zostanie zablokowane jeśli 3 razy pod rząd wpiszesz błędne hasło. Licznik błędnych logowań jest zerowany po prawidłowym zalogowaniu.
Jak sprawdzić, czy internetowy serwis transakcyjny jest prawdziwy?
Należy sprawdzić certyfikat zabezpieczeń strony. Znajdziesz go w pasku przeglądarki internetowej, po lewej stronie od adresu strony www. Jeśli jest on zgodny z adresem i danymi banku oznacza to, że jesteś na odpowiednim serwisie.
Co zrobić jeśli ktoś pozna mój PIN do Bankowości Mobilnej?
Należy je jak najszybciej zmienić. Po poprawnym zalogowaniu się do aplikacji mobilnej BIZ Banku, kliknij w symbol menu (trzy poziome kreski) znajdujący się po lewej stronie. Z listy wybierz opcję „Zmiana PIN”. Następnie podaj swój aktualny PIN do aplikacji oraz dwukrotnie powtórz nowy PIN. Po wykonaniu tych czynności Twoje hasło do aplikacji mobilnej zostanie automatycznie zaktualizowane.
Co zrobić jeśli ktoś ukradnie mój telefon?
W wypadku kradzieży telefonu należy niezwłocznie zadzwonić do Centrum Obsługi Klienta oraz zablokować urządzenie mobilne w serwisie transakcyjnym Bankowości Internetowej.
Co zrobić jeśli 3 razy wpiszę błędny PIN do Bankowości Mobilnej?
W takiej sytuacji należy ponownie aktywować aplikację. Aby to zrobić, należy ją uruchomić i zalogować się przez wpisanie swojego loginu (NIK) i jednorazowego hasła (nadesłanego w SMS).