Program 500+

  • Kto może skorzystać z programu?
    Beneficjentami programu mogą zostać obywatele Polski oraz cudzoziemcy, którzy spełnią określone warunki. Prawo do świadczeń przysługuje na dziecko, rozumiane jako: dziecko własne, dziecko małżonka, dziecko przysposobione, dziecko znajdujące się pod opieką prawną – do czasu ukończenia przez nie 18-stego roku życia. Świadczenie mogą pobierać: rodzice; jeden rodzic; opiekunowie prawni lub faktyczni opiekunowie.
  • Jaka jest wysokość świadczeń?
    Świadczenie wynosi 500 zł na dziecko (miesięcznie), przy czym wypłaty przysługują na:    
    • Każde drugie i kolejne dziecko bez względu na dochody rodziny.    
    • Pierwsze dziecko, jeśli dochód na osobę nie przekracza 800 zł.    
    • Pierwsze dziecko, jeśli dochód na osobę nie przekracza 1200 zł, a którekolwiek z dzieci w rodzinie jest niepełnosprawne.
  • Czym jest Rodzina 500?
    Rodzina 500+ to długofalowy program, który gwarantuje regularne wsparcie finansowe dla rodziców wychowujących dzieci. Kwota 500 zł co miesiąc dla drugiego i każdego kolejnego dziecka w rodzinie wypłacana będzie aż do uzyskania przez dziecko pełnoletności. Wsparcie zostanie przyznane bez względu na wysokość dochodów rodziny czy stan cywilny rodziców. Otrzymają je także rodzice i opiekunowie samotnie wychowujący dzieci, niezależnie od kwoty świadczeń alimentacyjnych. Rodziny o niskich dochodach otrzymają wsparcie także na pierwsze i jedyne dziecko, jeśli spełniają kryterium dochodowe.
  • Jak rozpatrywane są reklamacje?
    Reklamacje dotyczące wniosku „Rodzina 500+”, w zależności od ich przedmiotu powinny być składane:
    • w Nest Banku – jeżeli dotyczą dostępu i funkcjonowania systemu Bankowości Internetowej, etapu rejestracji wniosku w systemie Banku oraz jego wysłania;
    • do Organu prowadzącego w gminie – jeżeli dotyczą obsługi złożonego wniosku po jego wysłaniu do Organu prowadzącego w gminie oraz wypłaty świadczenia wychowawczego.
    Nest Bank przyjmuje i rozpatruje reklamacje zgodnie z przyjętymi w Banku zasadami.
  • Czym jest system Emp@tia?
    Emp@tia jest systemem administracji publicznej, w którym rejestrowane i rozpatrywane są wnioski w programie Rodzina 500+.
  • Moja gmina nie znajduje się na liście dostępnej w Bankowości Internetowej. Co zrobić?
    Brak Twojej gminy na liście oznacza, że gmina nie została jeszcze podłączona do Centralnego Systemu Informatycznego Zabezpieczenia Społecznego utworzonego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, nie rozpoczęła więc jeszcze przyjmowania wniosków w formie elektronicznej. W przypadku pytań dotyczących terminu przyłączenia przypisanego Ci Organu gminy do wspomnianego systemu, skontaktuj się z urzędem miasta/gminy.
  • Mam problem z dodaniem załączników.
    Prawdopodobnie załączniki, które chcesz dodać mają za duży rozmiar. Pamiętaj, że maksymalna liczba załączników to 7 sztuk, maksymalna wielkość pojedynczego załącznika wynosi 1MB. Natomiast maksymalna wielkość wszystkich nie może przekroczyć łącznie 3,5MB.
    Nazwy załączników nie mogą zawierać znaków polskich, specjalnych i spacji oraz muszą być unikalne w ramach jednego wniosku.