Nie zapisuj ich też w przeglądarce, na tablecie, telefonie czy komputerze. Pamiętaj, bank nigdy nie wyśle do Ciebie wiadomości
z linkiem do zmiany hasła albo PIN-u do aplikacji. Nie poprosimy Cię też o podanie danych do karty płatniczej ani nie wyślemy maila
z prośbą o zalogowanie lub podanie danych do autoryzowania transakcji.
Podejrzewasz, że ktoś mógł przejąć Twoje hasło?
Nie zastanawiaj się i od razu je zmień! Możesz też skorzystać
z tymczasowej blokady dostępu do bankowości online i karty na https://www.nestbank.pl/blokada.
O czym warto pamiętać podczas korzystania z karty?
Regularnie czytaj nasze aktualności dot. bezpieczeństwa. Znajdziesz je na naszej stronie w zakładce aktualności.
Oszuści przejęli Twoje dane do logowania lub karty? Zachowaj spokój, ale działaj szybko.
Natychmiast zablokuj dostęp do bankowości online i karty– dzięki temu nikt (łącznie z Tobą) nie będzie mieć dostępu do Twoich pieniędzy. Po zablokowaniu dostępu, nikt nie wykona nowych transakcji na rachunkach ani kartą. Więcej o blokadzie oraz specjalny wniosek o zablokowanie dostępu do bankowości online i karty znajdziesz tutaj. Wniosek jest dostępny 24/7.
Straciłeś/aś kartę płatniczą? Natychmiast ją zablokuj/zastrzeż. Zrobisz to telefonicznie 24/7 – zadzwoń na numer 22 438 41 41.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Skontaktuj się z nami na infolinii – 22 438 41 41.
Pracujemy od poniedziałku do piątku w godz. 8-20.
Ktoś oferuje Ci pieniądze w zamian za przekazanie danych do logowania do Twojego konta – uważaj, to oszustwo! Zadbaj o swoje bezpieczeństwo i sprawdź, co powinno wzbudzić Twoje podejrzenia.
Jak działają przestępcy?
Masz założyć rachunek w konkretnym banku, przyjmować środki i wykonywać zlecenia płatnicze. Wszystko odbywa się na koncie z Twoimi danymi.
To przestępstwo!
Jeśli sprzedasz swoje konto nieznanej osobie, może to się skończyć oskarżeniem o współudział w przestępstwie. Twoje dane przestępcy mogą też wykorzystać do wyłudzenia pożyczek lub zawarcia innej umowy.
Jak się przed tym uchronić?
Nie udostępniaj swoich danych osobowych, dostępów do aplikacji mobilnej i bankowości elektronicznej. Nie pozwalaj też nikomu na zakładanie jakichkolwiek produktów bankowych na Twoje dane.
Chroń dane zapisane na Twoich kartach i inne kody np. numer PIN, kod CVV2/CVC2 (cyfry z tyłu karty).
Nie ulegaj presji czasu. Jeżeli ktoś namawia Cię na działania „na już”, gwarantuje szybki zarobek, ale wymaga ujawnienia Twoich danych do logowania loginu i hasła), założenia konta w banku, wymaga podania kodu BLIK pod pozorem weryfikacji tożsamości – jest to oszustwo!
Jeżeli ktoś niespodziewanie oferuje Ci atrakcyjną pracę bez formalności i doświadczenia zawodowego – uważaj!
W internecie możesz też znaleźć fałszywe oferty pracy na stanowisko testera aplikacji – bez wymaganego doświadczenia, dobrą stawką i elastycznymi godzinami pracy. Nigdy nie wykonuj żadnych przelewów potencjalnemu pracodawcy – zwłaszcza na kwotę 1 zł. Oszust w takiej sytuacji najprawdopodobniej zakłada na Twoje dane konto bankowe, które może służyć do prania pieniędzy.
Na giełdach kryptowalutowych oszuści oferują wyjątkowo szybki zysk w krótkim czasie. Podają dane rachunku i manipulują Tobą tak, abyś samodzielnie wykonał/a płatność, a jeżeli zgłaszasz problem – proponują pomoc w wysłaniu przelewu. Proponują specjalne oprogramowanie, które umożliwi im zdalny dostęp do Twojego komputera i telefonu.
Dokładnie weryfikuj stronę, która prosi o Twoje dane. Sprawdź też wiarygodność instytucji na stronie Komisji Nadzoru Finansowego w zakładce Lista ostrzeżeń publicznych KNF.
Nikomu nie podawaj swoich danych do logowania do bankowości online ani karty płatniczej. Nie przesyłaj też nikomu skanów dowodu osobistego. Nie przekazuj dalej środków, które otrzymasz od nieznanego nadawcy – istnieje prawdopodobieństwo, że możesz brać udział w przestępstwie. Sprawdzaj też informacje na stronach Komisji Nadzoru Finansowego oraz Związku Banków Polskich.
Oszuści podszywają się pod Twoich znajomych i proszą o przelew BLIKIEM na telefon, kod BLIK lub podają link do szybkiego przelewu.
W takiej sytuacji pośpiech to Twój największy wróg. Skontaktuj się ze znajomym (najlepiej telefonicznie) i upewnij się, czy faktycznie potrzebuje pieniędzy.
Nie daj się ekstra okazjom i super promocjom. Dokładnie weryfikuj specjalne promocje i poszukaj opinii nt. danego sklepu. Jeżeli masz wątpliwości, nie udostępniaj swoich danych ani nie zlecaj płatności.
Oszuści wysyłają też SMS-y z fałszywymi ofertami kredytowymi. Pamiętaj, bank w wiadomościach nigdy nie prosi o Twoje dane.
Oszuści wysyłają maile i SMS-y. Prowokują do pobrania załącznika, w którym znajduje się złośliwe oprogramowanie, dzięki któremu mogą zainfekować Twój telefon, tablet lub komputer i wykraść Twoje dane albo zarządzać Twoim urządzeniem.
Nigdy nie pobieraj nieznanych załączników. Nie klikaj w nieznane linki i nie instaluj dodatkowych aplikacji – bank nigdy Cię o to nie poprosi.
Znajomy w potrzebie? Upewnij się i zadzwoń!
Jeśli znajomy prosi o pomoc i szybki przelew – zadzwoń, zanim zgodzisz się na prośbę z wiadomości. Możesz też zapytać się na czacie o coś, o czym wiecie tylko we dwójkę. Nie wysyłaj pieniędzy, jeżeli nie otrzymasz właściwego potwierdzenia.
Nie udostępniaj kodu BLIK obcym osobom
Kod BLIK, podobnie jak PIN, jest kodem poufnym – nie podawaj go osobom trzecim.
Nie wpłacaj środków za pomocą obcego kodu BLIK
Oszuści mogą poprosić Cię o wpłatę środków za pomocą kodu BLIK, który Ci podadzą. Pamiętaj – wpłacaj środki na konto tylko z kodem BLIK, który samodzielnie wygenerujesz w aplikacji mobilnej.
Podczas zakupów korzystaj z odpowiedniego systemu rozliczeniowego
Jeśli sprzedawca na portalu sprzedażowym prosi Cię o podanie kodu BLIK, to najprawdopodobniej chce Cię oszukać i wypłacić Twoje środki z bankomatu lub zapłacić za swoje zakupy. Aby transakcja była bezpieczna, potrzebujesz systemu rozliczeniowego, np. PayU, Przelewy24 lub Tpay. Uważnie sprawdzaj, czy jesteś na prawdziwej stronie – oszuści często podszywają się pod operatorów takich płatności.
Chroń swoje konta dwuskładnikowym uwierzytelnianiem
Zarówno w banku, jak i w mediach społecznościowych.
Dokładnie sprawdzaj podsumowanie transakcji
Zanim potwierdzisz transakcję w aplikacji, dokładnie sprawdź kwotę oraz nazwę sklepu lub bankomatu.