Centrum Informacji
Słownik pojęć bankowych

Alias - Twój login do bankowości internetowej, który nadałeś samodzielnie jako alternatywę dla loginu przyznanego przez bank. Za jego pomocą możesz logować się do bankowości internetowej.

      

Autoryzacja mobilna - autoryzacja mobilna to nowoczesna i wygodna metoda zatwierdzania przelewów i innych dyspozycji zlecanych w bankowości internetowej, która zapewnia wysoki standard bezpieczeństwa. Do korzystania z autoryzacji mobilnej niezbędne jest urządzenie z zainstalowaną aplikacją mobilną Banku. W celu zatwierdzenia przelewu lub innej dyspozycji otrzymasz powiadomienie PUSH z aplikacji mobilnej zainstalowanej na Twoim urządzeniu o operacji do zatwierdzenia. Po kliknięciu w wiadomość PUSH lub otwarciu aplikacji mobilnej zobaczysz szczegóły dyspozycji, które musisz zatwierdzić wprowadzając 4-cyfrowe hasło mobilne. Bez przepisywania kodu z SMS-a do bankowości internetowej, dzięki czemu realizacja operacji jest szybsza i prostsza.

      

Awatar - obrazek, którego używasz do logowania się do bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej. Wybrałeś go podczas pierwszego logowania.

      

Awizowanie wypłaty - jeśli potrzebujesz wypłacić gotówkę w placówce Banku w kwocie większej niż 10 000 zł, to musisz zgłosić to wcześniej w Banku czyli właśnie awizować wypłatę. Możesz to zrobić w bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej lub na Infolinii lub bezpośrednio w placówce Banku.

      

Bankowy Fundusz Gwarancyjny - Bankowy Fundusz Gwarancyjny jest instytucją państwową, która w razie upadłości (bankructwa) banku zapewnia klientom tego banku wypłatę pieniędzy, które zgromadzili na swoich rachunkach i lokatach.
Pieniądze zgromadzone na kontach prowadzonych przez Nest Bank są gwarantowane przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny zgodnie z Ustawą z dnia 10 czerwca 2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym do równowartości kwoty 100 000 EUR.

      

BIK - BIK, czyli Biuro Informacji Kredytowej gromadzi, przechowuje i  przetwarza informacje dotyczące wszelkich zobowiązań kredytowych klientów wobec banków, SKOK-ów i firm pożyczkowych. BIK gromadzi dane zarówno klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorców. Dzięki temu daje bankom wiedzę na temat wiarygodności płatniczej potencjalnych kredytobiorców.

      

Cashback - usługa, dzięki której płacąc fizyczną kartą w sklepie za zakupy możesz dodatkowo wypłacić pieniądze (maksymalnie do 300zł). Wystarczy, że przed rozpoczęciem płatności poinformujesz pracownika, że chciałbyś skorzystać z usługi cashback oraz dokonasz płatności wkładając kartę do terminala.

      

Hasło maskowane - specjalny sposób wprowadzania hasła do bankowości internetowej. Włączenie opcji maskowania hasła spowoduje, że przy każdym logowaniu system poprosi Cię wyłącznie o kilka wskazanych przez niego znaków z Twojego hasła.

      

Hasło mobilne - ciąg czterech cyfr, za pomocą których potwierdzasz przelewy i inne dyspozycje w aplikacji mobilnej. Pamiętaj, że jeśli korzystasz z kilku urządzeń mobilnych na każdym z nich możesz mieć ustawione inne hasło mobilne.

      

Kwota wolna od zajęcia -to środki, które możesz wypłacić, gdy masz zajęcie egzekucyjne. Wartość kwoty wolnej w każdym miesiącu kalendarzowym, w którym obowiązuje zajęcie jest równa 75% minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. W 2022 r. kwota minimalnego wynagrodzenia wynosi 3010 zł.

W  roku 2022 możesz więc wypłacić 2257,50 zł (75% z 3010 zł) miesięcznie z pieniędzy dostępnych na Twoim koncie – w każdym miesiącu kalendarzowym, w którym obowiązuje zajęcie. Wysokość kwoty wolnej może się zmieniać co roku, wraz ze zmianą wysokości minimalnego wynagrodzenia.

      

Login - jest to ośmiocyfrowy numer identyfikacyjny nadany przez Bank. Znajdziesz go na umowie o prowadzenie rachunku lub potwierdzeniu nadania loginu. Pamiętaj, że login nadany przez bank jest niezmienny. Do logowania w bankowości internetowej i aplikacji mobilnej możesz zamiennie wykorzystywać login nadany przez bank i alias.

      

NFC - jest to technologia umożliwiająca Ci płatności zbliżeniowe za pomocą telefonu lub innego urządzenia takiego jak zegarek czy opaska sportowa. Pamiętaj, możesz skorzystać z płatności z wykorzystaniem NFC wtedy gdy używane przez Ciebie urządzenie obsługuje wspomnianą technologię oraz masz zainstalowany jeden z portfeli mobilnych: Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay lub FitBit Pay.

      

PIN do karty - PIN jest czterocyfrowym numerem, za pomocą którego zatwierdzasz płatność kartą w terminalu płatniczym, wpłaty i wypłaty w bankomatach, sprawdzenie stanu konta i pozostałe operacje. PIN do karty w każdym momencie możesz zmienić za pomocą bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej.

      

PIN mobilny - PIN mobilny jest czterocyfrowym numerem, za pomocą którego logujesz się do aplikacji mobilnej. Pamiętaj, że jeśli korzystasz z aplikacji zainstalowanej na kilku urządzeniach na każdym z nich PIN mobilny będzie taki sam.

      

Polecenie zapłaty - polecenie zapłaty to prosty i bezpieczny sposób opłacania faktur czy innych opłat stałych. Polega na automatycznym obciążaniu Twojego konta kwotą wskazaną przez dostawcę usług, z którym podpisałeś umowę, i u którego złożyłeś pisemną zgodę na obciążanie Twojego konta. Oznacza to, że otrzymasz fakturę od wskazanego dostawcy jak zawsze, a dostawca zleci bankowi pobranie kwoty wskazanej na fakturze z Twojego konta. Musisz tylko zapewnić środki na rachunku. Jest to wygodna forma opłacania faktur, których kwota jest zmienna. Bez względu na to, czy faktura będzie wynosiła 100 zł czy 150 zł przelejemy właściwą kwotę do dostawcy. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że faktury będą zawsze opłacone w terminie.

      

TelePIN - sześciocyfrowy numer, który służy do weryfikacji Twojej tożsamości przy połączeniu na Infolinii. Pierwszy tymczasowy TelePIN otrzymasz SMSem podczas pierwszego kontaktu z naszą infolinią, następnie poprosimy Cię o ustalenie własnego TelePINu, którym będziesz logował się w przyszłości.

      

WIBOR - jest to stopa procentowa po jakiej banki udzielają pożyczek innym bankom. Stopa WIBOR jest często wykorzystywana do określenia oprocentowania kredytu lub niektórych lokat (przykładem może być Nest Lokata WIBOR gdzie oprocentowanie uzależnione jest od stopy WIBOR 6M).

      

Zajęcie egzekucyjne - komornik, Urząd Skarbowy, ZUS lub inny organ egzekucyjny mogą zająć Twoje konto bankowe. Oznacza to, że będzie on mógł zarządzać częścią pieniędzy, które wpływają na Twoje konto. Dokładne informacje na ten temat znajdziesz w tytule wykonawczym. Na jego podstawie organ egzekucyjny przesyła do nas zawiadomienie o zajęciu egzekucyjnym wraz z kwotami zobowiązania.

      

Zlecenie stałe - zlecenie stałe to przelew, który jest realizowany cyklicznie – zgodnie z ustaloną przez Ciebie częstotliwością i w ustalonym okresie. Może być realizowane co miesiąc, lecz możesz również wybrać odpowiadający Ci przedział czasowy. Zlecenia stałe to przelewy o stałej (niezmiennej) kwocie, którą wskazujesz przy zakładaniu zlecenia.

 

image
Dokumenty i informacje
Bezpieczeństwo
Inne
Konta
Lokaty
Inwestycje
Usługi

© 2024 | Nest BankSWIFT/BIC: NESBPLPW
fbIconlinkedinIcon