Chargeback to rodzaj procedury inicjowanej przez bank na podstawie zgłoszenia od klienta korzystającego z karty płatniczej.
Jeżeli dokonałeś zapłaty za zakupy kartą płatniczą, a po otrzymaniu zamówionego towaru stwierdziłeś, że nie jest zgodny z opisem lub go nie otrzymałeś w ogóle, a wyczerpałeś wszystkie możliwości kontaktu ze sprzedawcą, wówczas możesz zgłosić to do banku.
Do banku możesz także zgłosić się w przypadku wypłat z bankomatu, gdy transakcja się nie powiodła lub została wypłacona błędna kwota.
Lista sytuacji, w których możesz skorzystać z usługi Chargeback:
podwójne obciążenie konta,
zamówiony towar jest uszkodzony lub niezgodny z opisem,
sprzedawca nie oddał pieniędzy w przypadku zwrotu towaru lub odwołania usługi,
bankomat nie wypłacił części lub całości gotówki,
transakcja kartą nie powiodła się, zapłaciłeś w inny sposób, jednak karta została obciążona nieudaną transakcją,
z karty zostały pobrane pieniądze za usługę, której nie zamawiałeś (np. przez hotel, wypożyczalnię samochodów),
brak zamówionego towaru lub usługi (np. bankructwo linii lotniczych lub biura podróży, nieuczciwy kontrahent).
Jak działa proces:
zgłoś transakcję dokonaną kartą płatniczą.
sprawdzimy, czy zgłoszenie spełnia wymogi organizacji płatniczej Visa do rozpoczęcia procedury Chargeback.
przekażemy Chargeback za pośrednictwem organizacji płatniczej do sprzedawcy, u którego dokonałeś transakcji.
sprzedawca za pośrednictwem swojego banku złoży wyjaśnienia i prześle je do nas przez system Visa.
przekażemy Ci informację o decyzji sprzedawcy.
Należy wziąć pod uwagę, że nie przy każdym zgłoszeniu uruchamiana jest procedura Chargeback, ponieważ nie zawsze spełnione są przesłanki organizacji płatniczej.
Uruchomienie procedury Chargeback może dodatkowo wymagać:
zastrzeżenia karty,
wystąpienia o kopię dowodu dokonania transakcji kartowej,
zgłoszenia sytuacji Policji,
próby samodzielnego wyjaśnienia sprawy ze sprzedawcą.
Możemy zwrócić się do Ciebie z prośbą o dostarczenie dodatkowych dokumentów lub wykonanie określonych czynności.
W związku z tym, że występujemy o zwrot pieniędzy do innego podmiotu, czas rozpatrzenia sprawy nie zależy wyłącznie od nas i może być wydłużony. Jeżeli to się wydarzy, to niezwłocznie Cię o tym poinformujemy.
W celu złożenia zgłoszenia w przypadku wystąpienia opisanych zdarzeń, skorzystaj z właściwego formularza dostępnego w sekcji: Przydatne dokumenty do pobrania
Pamiętaj o zasadach bezpiecznego korzystania z karty. Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz tutaj.