Centrum Informacji
Chargeback - transakcje kartowe

Chargeback to rodzaj procedury inicjowanej przez bank na podstawie zgłoszenia od klienta korzystającego z karty płatniczej.

Jeżeli dokonałeś zapłaty za zakupy kartą płatniczą, a po otrzymaniu zamówionego towaru stwierdziłeś, że nie jest zgodny z opisem lub go nie otrzymałeś w ogóle, a wyczerpałeś wszystkie możliwości kontaktu ze sprzedawcą, wówczas możesz zgłosić to do banku.

Do banku możesz także zgłosić się w przypadku wypłat z bankomatu, gdy transakcja się nie powiodła lub została wypłacona błędna kwota.

Lista sytuacji, w których możesz skorzystać z usługi Chargeback:

  • podwójne obciążenie konta,

  • zamówiony towar jest uszkodzony lub niezgodny z opisem,

  • sprzedawca nie oddał pieniędzy w przypadku zwrotu towaru lub odwołania usługi,

  • bankomat nie wypłacił części lub całości gotówki,

  • transakcja kartą nie powiodła się, zapłaciłeś w inny sposób, jednak karta została obciążona nieudaną transakcją,

  • z karty zostały pobrane pieniądze za usługę, której nie zamawiałeś (np. przez hotel, wypożyczalnię samochodów),

  • brak zamówionego towaru lub usługi (np. bankructwo linii lotniczych lub biura podróży, nieuczciwy kontrahent).



Jak działa proces:

  • zgłoś transakcję dokonaną kartą płatniczą.

  • sprawdzimy, czy zgłoszenie spełnia wymogi organizacji płatniczej Visa do rozpoczęcia procedury Chargeback.

  • przekażemy Chargeback za pośrednictwem organizacji płatniczej do sprzedawcy, u którego dokonałeś transakcji.

  • sprzedawca za pośrednictwem swojego banku złoży wyjaśnienia i prześle je do nas przez system Visa.

  • przekażemy Ci informację o decyzji sprzedawcy.

 

Należy wziąć pod uwagę, że nie przy każdym zgłoszeniu uruchamiana jest procedura Chargeback, ponieważ nie zawsze spełnione są przesłanki organizacji płatniczej.


Uruchomienie procedury Chargeback może dodatkowo wymagać:

  • zastrzeżenia karty,

  • wystąpienia o kopię dowodu dokonania transakcji kartowej,

  • zgłoszenia sytuacji Policji,

  • próby samodzielnego wyjaśnienia sprawy ze sprzedawcą.



Możemy zwrócić się do Ciebie z prośbą o dostarczenie dodatkowych dokumentów lub wykonanie określonych czynności.

W związku z tym, że występujemy o zwrot pieniędzy do innego podmiotu, czas rozpatrzenia sprawy nie zależy wyłącznie od nas i może być wydłużony. Jeżeli to się wydarzy, to niezwłocznie Cię o tym poinformujemy.

W celu złożenia zgłoszenia w przypadku wystąpienia opisanych zdarzeń, skorzystaj z właściwego formularza dostępnego w sekcji: Przydatne dokumenty do pobrania

Pamiętaj o zasadach bezpiecznego korzystania z karty. Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz tutaj.

 
Przydatne dokumenty do pobrania
Zgłoszenie dotyczące transakcji kartowej w bankomacie
Oświadczenie użytkownika karty
Zgłoszenie dotyczące transakcji kartowej dokonanej w punkcie usługowo-handlowym
Zasady bezpiecznego korzystania z karty

image
Dokumenty i informacje
Bezpieczeństwo
Inne
Konta
Lokaty
Inwestycje
Usługi

© 2024 | Nest BankSWIFT/BIC: NESBPLPW
fbIconlinkedinIcon