Przewodnik po bezpieczeństwie finansowym
Jak bezpiecznie bankować? Poznaj ABC bezpieczeństwa.
Zapoznaj się z najważniejszymi zasadami cyberbezpieczeństwa i nie daj się oszukać.
Wiele zależy od Ciebie!
Silne hasło. Czyli jakie?
Długie
Twoje hasło powinno być odpowiednio długie (minimum 12 znaków).
Zmienne
Korzystaj z wielkich i małych liter, cyfr oraz znaków specjalnych.
Kreatywne
Unikaj oczywistych ciągów znaków (np. abcd, 1234, alamakota1, styczen#) oraz Twojego imienia, nazwiska, daty urodzenia lub imienia Twojego zwierzaka.
Niepowtarzalne
Zadbaj o to, aby Twoje kolejne hasło nie było takie samo jak min. 3 poprzednie.
Możesz np. zastępować litery znakami specjalnymi, np. „@” jako „a”, $ jako „s”.
Pamiętaj o regularnej zmianie haseł i nie korzystaj z takich samych haseł w różnych serwisach.
Nie podawaj nikomu swoich haseł
 

Nie zapisuj ich też w przeglądarce, na tablecie, telefonie czy komputerze. Pamiętaj, bank nigdy nie wyśle do Ciebie wiadomości
z linkiem do zmiany hasła albo PIN-u do aplikacji. Nie poprosimy Cię też o podanie danych do karty płatniczej ani nie wyślemy maila
z prośbą o zalogowanie lub podanie danych do autoryzowania transakcji.



Podejrzewasz, że ktoś mógł przejąć Twoje hasło?

Nie zastanawiaj się i od razu je zmień! Możesz też skorzystać
z tymczasowej blokady dostępu do bankowości online i karty na https://www.nestbank.pl/blokada.

Zabezpiecz swój komputer i urządzenia mobilne
Korzystaj z programu antywirusowego
Regularnie skanuj urządzenia, z których korzystasz. Jeśli podejrzewasz, że system został zainfekowany złośliwym oprogramowaniem, zabezpiecz najważniejsze dane i przywróć urządzenie do ustawień fabrycznych.
Zadbaj o aktualne oprogramowanie
Regularnie aktualizuj system operacyjny oraz aplikacje, z których korzystasz. Aktualizacje pozwalają uzupełnić funkcjonalności oraz wprowadzić wszelkie ulepszenia dotyczące bezpieczeństwa.
Podstawowe zasady cyberbezpieczeństwa
 
Nie klikaj
w nieznane linki w SMS-ie, mailu lub mediach społecznościowych
Nie udostępniaj
swojego komputera i innych urządzeń obcym osobom
Nie otwieraj
załączników z maila od nieznanego nadawcy
Nie instaluj
nieznanego oprogramowania (w tym aplikacji do zdalnego dostępu
Nie korzystaj
z publicznych sieci WI FI
Nie używaj
wyszukiwarek internetowych do logowania do bankowości online
Zawsze sprawdzaj, kto do Ciebie dzwoni
W ostatnim czasie coraz częściej oszuści podszywają się np. pod firmy kurierskie, spółki energetyczne, sieci sklepów, urząd skarbowy, bank a nawet Ministerstwo Finansów. Zachowaj szczególną ostrożność.
Zweryfikuj pracownika Nest Banku dzięki powiadomieniom PUSH.
Upewnij się, że rozmawiasz z pracownikiem Nest Banku jeszcze w trakcie rozmowy telefonicznej.
Zawsze chroń dane swojej karty płatniczej

O czym warto pamiętać podczas korzystania z karty?

  • Upewnij się, że podczas wypłacania gotówki przy bankomacie nie ma nikogo poza Tobą. Zwracaj też uwagę na bezpieczeństwo danych podczas płatności kartą w sklepach stacjonarnych.
  • Nie przekazuj nikomu karty ani jej danych. Nie przechowuj PIN-u na kartce w portfelu ani nie zapisuj go w miejscach, do których oszuści mogą mieć łatwy dostęp.
  • Rób zakupy u sprzedawców, którzy korzystają z 3-D Secure, czyli dodatkowego zabezpieczenia płatności kartą w internecie.
  • Nie podawaj kodu PIN w internecie. Używaj go jedynie do wypłaty gotówki i płatności kartą w sklepach stacjonarnych.
  • Autoryzuj dodanie karty do płatności mobilnych tylko do urządzenia, które posiadasz. Regularnie czytaj nasze aktualności dot. bezpieczeństwa. Znajdziesz je na naszej stronie w zakładce aktualności.

Regularnie czytaj nasze aktualności dot. bezpieczeństwa. Znajdziesz je na naszej stronie w zakładce aktualności.

Sytuacja awaryjna. Co zrobić?
 

Oszuści przejęli Twoje dane do logowania lub karty? Zachowaj spokój, ale działaj szybko.

  • Natychmiast zablokuj dostęp do bankowości online i karty– dzięki temu nikt (łącznie z Tobą) nie będzie mieć dostępu do Twoich pieniędzy. Po zablokowaniu dostępu, nikt nie wykona nowych transakcji na rachunkach ani kartą. Więcej o blokadzie oraz specjalny wniosek o zablokowanie dostępu do bankowości online i karty znajdziesz tutaj. Wniosek jest dostępny 24/7.

  • Straciłeś/aś kartę płatniczą? Natychmiast ją zablokuj/zastrzeż. Zrobisz to telefonicznie 24/7 – zadzwoń na numer 22 438 41 41.

  • Chcesz dowiedzieć się więcej? Skontaktuj się z nami na infolinii – 22 438 41 41.
    Pracujemy od poniedziałku do piątku w godz. 8-20.

Jak chronimy Twoje pieniądze?
 
Dwuetapowe logowanie
Aby logowanie do aplikacji mobilnej i bankowości internetowej było bezpieczne, podczas logowania w bankowości internetowej podajesz: login z umowy lub własnoręcznie nadany alias, ustalone przez siebie hasło (widoczne lub maskowane – możesz to ustawić w bankowości internetowej) oraz awatar (wybrany obrazek). Dodatkowo, jeżeli korzystasz z urządzenia, które nie jest na liście zaufanych urządzeń, pierwszą aktywność musisz potwierdzić kodem SMS lub aplikacją mobilną (możesz też dodać nowe urządzenie do tej listy). W aktywowanej aplikacji mobilnej zalogujesz się bezpiecznie PIN-em i awatarem lub samym odciskiem palca/skanem twarzy (opcję włączysz w ustawieniach aplikacji mobilnej).
3-D Secure
dodatkowe zabezpieczenie płatności kartą w internecie.
Limity płatności
czyli maksymalne kwoty, które możesz zlecić podczas jednorazowej operacji lub w ciągu jednego dnia. Część limitów możesz zmienić w aplikacji mobilnej lub bankowości internetowej – pamiętaj, dla Twojego bezpieczeństwa limity powinny być jak najniższe.
Tymczasowa blokada
jeśli podejrzewasz przejęcie danych do Twojego konta, możesz tymczasowo zablokować dostęp do bankowości online i karty. Wejdź na www.nestbank.pl/blokada i dowiedz się jak to zrobić.
Pamiętaj!
Dokładnie sprawdzaj informacje o autoryzacjach urządzeń mobilnych. Jeśli zautoryzujesz obce urządzenie, przestępca może ukraść Twoje pieniądze. Komunikaty o autoryzacji urządzenia mogą być generowane przez oszustów.
Jak działają oszuści?

Phishing

Czyli podszywanie się pod bank i inne instytucje, firmy, ale też znajomych w SMS-ach i mailach. W ten sposób oszuści chcą wyłudzić od Ciebie Twoje dane. Takie wiadomości wyglądają na autentyczne i mają Cię sprowokować do kliknięcia w link/pobrania załącznika itp. W takiej sytuacji: nie klikaj w żaden link, uważnie sprawdź dokładny adres, z którego została wysłana wiadomość, zwróć uwagę na literówki i błędy językowe, bądź podejrzliwy/a, nie podawaj żadnych danych osobowych.

Vishing

Czyli podszywanie się pracownika banku lub innej zaufanej instytucji podczas rozmowy telefonicznej. Oszuści chcą zdobyć Twoje zaufanie i wyłudzić Twoje dane, np. dane do logowania lub dane karty. Aby upewnić się, że faktycznie rozmawiasz z pracownikiem Nest Banku, skorzystaj z weryfikacji PUSHem. Jak to zrobić? Podczas rozmowy poproś dzwoniącego o weryfikację. Po chwili w aplikacji pojawi się powiadomienie PUSH z danymi pracownika. Jeśli dane są poprawne, potwierdź je w aplikacji. Możesz kontynuować rozmowę! Jeśli osoba podająca się za pracownika banku odmówi weryfikacji lub dane będą niepoprawne, rozłącz się i od razu zgłoś sprawę na infolinii Nest Banku. Pamiętaj, że pracownik może potwierdzić swoją tożsamość wyłącznie PUSH-em. Nie zrobi tego SMS-em ani mailem. Masz wątpliwości? Rozłącz się! Jeżeli rozmowa budzi Twoje podejrzenia, rozłącz się i zadzwoń na infolinię Nest Banku, aby wyjaśnić sytuację. Pamiętaj, aby numer infolinii wpisać ręcznie na klawiaturze numerycznej – cyberprzestępcy korzystają z narzędzi, dzięki którym mogą pokazywać dowolny numer telefonu.

Smishing

To odmiana phishingu, która do kradzieży danych wykorzystuje fałszywe wiadomości (zarówno SMS-y, jak i wiadomości w komunikatorach). Wiadomości mogą dotyczyć np. niedopłaty faktury za gaz/prąd czy oclenia paczki. Jak możesz się bronić przed smishingiem? Uważaj na wiadomości o niedopłacie do rachunku czy ocleniu paczki. Nie klikaj w nieznane linki. Zwracaj uwagę na literówki (niedbale napisany tekst powinien zapalić Ci czerwoną lampkę!). Nie podawaj swoich danych osobowych. Sprawdź numer nadawcy wiadomości. Śledź w październiku nasze aktualności i profil na Facebooku. Znajdziesz tam więcej wskazówek, jak nie dać się cyberprzestępcom.
Pozostałe metody o których musisz wiedzieć:

Na giełdach kryptowalutowych oszuści oferują wyjątkowo szybki zysk w krótkim czasie. Podają dane rachunku i manipulują Tobą tak, abyś samodzielnie wykonał/a płatność, a jeżeli zgłaszasz problem – proponują pomoc w wysłaniu przelewu. Proponują specjalne oprogramowanie, które umożliwi im zdalny dostęp do Twojego komputera i telefonu.

Dokładnie weryfikuj stronę, która prosi o Twoje dane. Sprawdź też wiarygodność instytucji na stronie Komisji Nadzoru Finansowego w zakładce Lista ostrzeżeń publicznych KNF.

Nikomu nie podawaj swoich danych do logowania do bankowości online ani karty płatniczej. Nie przesyłaj też nikomu skanów dowodu osobistego. Nie przekazuj dalej środków, które otrzymasz od nieznanego nadawcy – istnieje prawdopodobieństwo, że możesz brać udział w przestępstwie. Sprawdzaj też informacje na stronach Komisji Nadzoru Finansowego oraz Związku Banków Polskich.

Oszuści podszywają się pod Twoich znajomych i proszą o przelew BLIKIEM na telefon, kod BLIK lub podają link do szybkiego przelewu.

W takiej sytuacji pośpiech to Twój największy wróg. Skontaktuj się ze znajomym (najlepiej telefonicznie) i upewnij się, czy faktycznie potrzebuje pieniędzy.

Nie daj się ekstra okazjom i super promocjom. Dokładnie weryfikuj specjalne promocje i poszukaj opinii nt. danego sklepu. Jeżeli masz wątpliwości, nie udostępniaj swoich danych ani nie zlecaj płatności.

Zobacz więcej ↗

Oszuści wysyłają też SMS-y z fałszywymi ofertami kredytowymi. Pamiętaj, bank w wiadomościach nigdy nie prosi o Twoje dane.

Oszuści wysyłają maile i SMS-y. Prowokują do pobrania załącznika, w którym znajduje się złośliwe oprogramowanie, dzięki któremu mogą zainfekować Twój telefon, tablet lub komputer i wykraść Twoje dane albo zarządzać Twoim urządzeniem.

Nigdy nie pobieraj nieznanych załączników. Nie klikaj w nieznane linki i nie instaluj dodatkowych aplikacji – bank nigdy Cię o to nie poprosi.

Zobacz mniej ↗
Bezpieczeństwo BLIKA
Nie daj się oszustom! Sprawdź, jak bezpiecznie korzystać z BLIKA.
Udostępniłeś kod nieznanej osobie? Dowiedz się, jak zablokować dostęp do bankowości online i karty.
wykrzyknikprzedsiębiorca
wykrzyknikprzedsiębiorca

Znajomy w potrzebie? Upewnij się i zadzwoń!

Jeśli znajomy prosi o pomoc i szybki przelew – zadzwoń, zanim zgodzisz się na prośbę z wiadomości. Możesz też zapytać się na czacie o coś, o czym wiecie tylko we dwójkę. Nie wysyłaj pieniędzy, jeżeli nie otrzymasz właściwego potwierdzenia.

Nie udostępniaj kodu BLIK obcym osobom
Kod BLIK, podobnie jak PIN, jest kodem poufnym – nie podawaj go osobom trzecim.

Nie wpłacaj środków za pomocą obcego kodu BLIK
Oszuści mogą poprosić Cię o wpłatę środków za pomocą kodu BLIK, który Ci podadzą. Pamiętaj – wpłacaj środki na konto tylko z kodem BLIK, który samodzielnie wygenerujesz w aplikacji mobilnej.

Podczas zakupów korzystaj z odpowiedniego systemu rozliczeniowego
Jeśli sprzedawca na portalu sprzedażowym prosi Cię o podanie kodu BLIK, to najprawdopodobniej chce Cię oszukać i wypłacić Twoje środki z bankomatu lub zapłacić za swoje zakupy. Aby transakcja była bezpieczna, potrzebujesz systemu rozliczeniowego, np. PayU, Przelewy24 lub Tpay. Uważnie sprawdzaj, czy jesteś na prawdziwej stronie – oszuści często podszywają się pod operatorów takich płatności.

Chroń swoje konta dwuskładnikowym uwierzytelnianiem
Zarówno w banku, jak i w mediach społecznościowych.

Dokładnie sprawdzaj podsumowanie transakcji
Zanim potwierdzisz transakcję w aplikacji, dokładnie sprawdź kwotę oraz nazwę sklepu lub bankomatu.

22 438 41 41
Koszt połączenia liczony jest według taryfy operatora danej sieci
kontakt@nestbank.pl
image
Dokumenty i informacje
Bezpieczeństwo
Inne
Konta
Kredyty
Oszczędności i inwestycje
Usługi

© 2024 | Nest BankSWIFT/BIC: NESBPLPW
fbIconlinkedinIcon